Mobile, Retail, Consumer – link-uri catre doua studii recente

total-retail-intro

 

 

 

 

images

 

 

 

 

 

 

http://goo.gl/T6xsmd

http://goo.gl/Uyd51d

Mai sus sint link-uri catre doua studii aparute in 2014, ultimul chiar luna aceasta; companiile sint prestigioase si stiu despre ce vorbesc. Totusi, dincolo de cifre si concluzii gata mestecate, merita cautate (probabil cumparate) datele de detaliu pentru a face si alte analize.

Pe scurt, eu am retinut o concluzie comuna celor doua studii – datorita mobilului si noilor asteptari si comportamente de consum, retailul este pregatit pentru schimbari majore pe toate planurile, atit in fata – servicii, incentive, tranzactii, plati – cit si in bucataria proprie – infrastructura si gestiunea acestor noutati catre consumatori.

Sint si altele de comentat, insa mai simplu pe moment este sa cititi la sursa, direct.

Reality check – pareri de la cei mai in virsta on social media – content – engagement

oldschool

http://goo.gl/PrIF4 – despre social media, de la un domn dinaintea erei social media; v. si comentariile cititorilor, la fel, o parte sint aproape “baby boomers”

http://goo.gl/xyprjO – v. si prezentarile lor de pe SlideShare (sectiunea Ideas & Insights), au umor taios si sint foarte la obiect

http://goo.gl/3ho3p – despre SEO vs content marketing, cu bullet points

E bine ca in privinta subiectelor hype din internet au o voce si cei aparent mai pesimisti sau trecuti ca virsta. E un fel de a depasi prejudecati; la concret insa, autorii au un atu, se uita altfel la cifre.

Nu intimplator, de altfel, am inclus articole de acum doi ani. E buna patina pe ele – sint de fapt foarte actuale, e loc de progres si astazi pe exact acele teme.

Firefly – Amazon

source: amazon.comhttp://goo.gl/eSERPq

Un altfel de telefon. Desi vizualizarea 3D pe ecran arata spectaculos in video mai sus, cel mai promitator este Firefly – recunoasterea instant a produselor ce pot fi cumparate din magazinul online, si evident directionarea acolo.

Analize sint deja destule pe net si multe pareri bine formate; oricum, daca Firefly va face bine ce promite, as vrea sa se gaseasca telefonul si la noi.

Digital Wallet 2.0

wallet

De curind am scris despre Powatag, o companie care imbina citeva tehnologii care pot schimba felul in care se poate face shopping.

Experienta de utilizator pare simpla, in spate este mai complicat, platforma leaga magazinul online de taguri instore sau de context, bazate pe BLE, care recunosc telefoanele utilizatorilor pe baza aplicatiei Powatag.

Punctul meu de vedere este optimist, abordarea Powatag este foarte promarket. Insa, in completare este bun de vazut si reversul.

Mai general, tehnologiile de recunoastere pe baza BLE / iBeacon beneficiaza de review-uri diverse, unele ponderat-negative mai ales asupra sanselor de adoptie – vazute pe acelasi drum batut anterior de QRcoduri si NFC.

Pentru a scurta, mai jos sint trei referinte, pentru cine (din domeniu) este interesat sa citeasca. Sint surse de analiza strategica si tehnica.

Un detaliu interesant de semnalat: sansele unei companii pe termen lung se vad si “privind prin vitrina biroului”, catre interior. S-ar putea ca Powatag sa cladeasca tot ce e necesar unei corporatii ca sa promoveze o tehnolgie in piata, mai putin ethosul unui startup, la fundatie; si asta poate fi indeajuns pentru insucces.


Pentru checklist, eu am retinut trei lucruri care pot da sanse unei tehnologii de interactiune consumer instore:

–UI simpla simpla – daca se poate ca utilizatorul de telefon sa nu se uite la telefon cind primeste cuponul, ar fi perfect:) aparent glumesc insa asa se intimpla si cu cardul bancar, singurul mod de plata tehnologic care are succes pe linga numerar si bonurile de masa: nimeni nu prea se uita la card ci pur si simplu il utilizeaza; asta pentru ca informatia necesara este deja stocata in mintea utilizatorului

–implementare cointeresa(n)ta pentru stakeholderi: magazinul gazda, platforma de plata si cea de comunicare – v.carduri, din nou

–bucataria interna sa mearga sigur si fara surprize – chestiune de tehnologie si credibilitate – de aceea platile online sint un cvasimonopol pe citeva platforme de card sau transfer de bani – pentru ca sint intreprinderi foarte foarte scumpe

http://goo.gl/fR7h5G
http://goo.gl/Co1BXn
http://goo.gl/ef9xHG

featuredfeatured_back

Interactiune in timp real in magazin -> consumatori

1280px-Fredmeyer_edit_1-1024x673

Problema 1:

Statisticile despre decizia de cumparare spun de mult ca peste 60% din alegerile cumparatorilor se fac in fata raftului si nu in fata TV-ului.

Doar ca pina una alta, tehnicile de influentare a acestor decizii de cumparare nu au evoluat semnificativ la noi; vedem in continuare plasarile speciale insotite de %e mari de promotie pe fundal galben/rosu, eventual dublate de promoteri la raft sau dupa casa. In citeva campanii au fost incercate si alte formate de engagement prin entertainment care insa nu par a fi fost replicate ulterior, precum un best practice.

Deci nici un “breakthrough”, nici un “game-changer” sau ”produs revolutionar” care sa schimbe aceasta experienta la raft in mod semnificativ.

Si totusi, tehnologiile evolueaza si creste si disponibilitatea consumatorilor de a fi interactivi la raft sau inainte de raft. Si la fel si initiativele in alte piete. Pentru a scurta, aici este un articol sustinut si de cifre, care aduce in actualitate citeva lucruri despre marketing mobil in-retail.

Problema 2:

In continuarea celor de mai sus, as paria ca fiecare companie mare de FMCG are baze de date de cel putin 100k oameni care au participat in promotii web, SMS, 1to1.

Insa aceste baze de date sint lasate la dospit, ramin nefolosite si se dezactualizeaza. Sau incercarile de revigorare sint de suprafata si cu impact minor.

Ce se poate face?

La intersectia celor doua probleme exista evident, un potential foarte mare: consumatori care la un moment dat au facut un pas catre branduri si care au in continuare la raft diverse nevoi nerezolvate, simultane deci, cu momentul deciziei de cumparare.

Daca este corect, acest potential are nevoie de mai multa atentie, strategie plus experimentare pragmatica, istoric/cifre/rezultate.

Eu doresc sa contribui cu o idee, cu un PRODUCT CONCEPT:

Insight:

Unii dintre noi se simt pierduti intr-un magazin nou, la fel precum te simti nesigur intr-un oras nou. Daca pe strada GPS-ul a preluat interactiunea dintre semnele de circulatie si creier, in magazin inca nu exista un inlocuitor.

Mai mult, altii dintre noi au simtit imediat dupa casa de marcat, frustrarea ca nu au luat tot ce au notat constiincios pe lista de cumparaturi. Pentru acestia dar si pentru toti ceilalti, mai relaxati, exista solutii:)

Abordare:

Sa presupunem ca simulam GPS pentru magazin:
–facem un floor plan al fiecarui magazin mare, cu raioane, produse, branduri cheie chiar (prezenta paid sau altfel)
–instalam un mod de recunoastere a smartphone-urilor prezente in magazin, via wireless, GSM sau chiar sound based – facem o retea interna care nu trebuie neaparat sa implice iBeacon sau NFC ci pur si simplu, repeater-e conectate in server, precum si
–o aplicatie care in mod activ isi cauta serverul via reteaua din magazin, o aplicatie care inainte de toate, este UTILA in mod RECURENT

Ce ar putea face aceasta platforma? Pai mai intii, ar putea fi construita de ex, in jurul unei liste de cumparturi care se sincronizeaza activ pe toate device-urile casei – ceva gen OurGroceries – care in magazin se lanseaza la interactiunea cu reteaua wireless locala si ofera, suprapus pe acel floor plan, citeva alte lucruri utile:
–un traseu prin magazin si un continut interesant de display advertising, ales cu maare atentie, respectuos cu atentia distribuita a consumatorilor, in magazin
–citeva promotii relevante la lista curenta de cumparaturi sau chiar
–promotii personalizate pentru cei logati, valabile ATUNCI si ACOLO; si eventual,
–checklist cumparaturi facute – prin scanare de barcode sau doar apasind “vazut” pe ecran – pentru cei care umbla cu mobilul la vedere in magazin

Este intersant si ce ofera in spate o astfel de platforma:
–date agregate in timp real care pot spune pe bune daca acel 60%+ de decizie este un procent real,
–un ecosistem de comunicare PAID, in care bugetul de advertising cerut de retailer are o corespondenta clara in KPI la marketer; si chiar alte implementari ulterioare precum..
–posibil checkin in aplicatii de executie la raft sau
–feedback instant de la consumatori, in retele sociale, despre experienta instore, de la thumbs up/down la casa de marcat pina la commenturi via inapp de pe canapeaua de acasa.

Pare destul de tehnic si este; dar conceptul de produs este abordabil si se bazeaza doar pe ceea ce stim de la marketing. Are insa nevoie de experiment, de a proofa tactici si continut.

Noi avem tehnologia sa facem asta si aplicatia backbone de la care sa construim asa ceva. CAUTAM BETA TEST-ERI; companii din marketing si retail, evident.

Surse foto: http://goo.gl/mQof2 si http://goo.gl/8Q157X

beta-testers

Hotpoint… garantie completa pentru primii 5 ani de relatie

afis_5anigarantieUn proiect inceput acum mai bine de un an, aflat deja in a 5a etapa. Un mecanism simplu, bazat pe inscrierea produselor achizitionate pe site, urmarite pe baza unor coduri tiparite, razuibile dupa achizitie.

Cifre relevante:

  • 2014 vs 2013: ritmul de inscrieri la 4 luni de program este dublu – piata, brandul au prins viteza si programul a prins radacini
  • accept conversatie de marketing – in jur de 40% dintre cumparatorii subscrisi, pe tot parcursul programului
  • o informatie interesanta, sezonalitatea accentuata a achizitiilor; cresteri de toamna primavara de peste 30% de la o luna la alta

Pasul urmator, logic: programul sa devina cu adevarat ‘de loialitate’ si poate un pic ‘social’. Acesti cumparatori merita recompensati; intr-un mediu atit de concurential fiecare cumparator conteaza; daca revine la brand pentru a doua achizitie, deja a umplut o treime din bucatarie cu produse Hotpoint; daca pleaca, ne vom reintilni cu el peste 5-6 ani, cind se gindeste din nou.

Pentru ca, in baza de date se observa clar ca:

  • roughly 1 din 5 cumparatori este multiplu, cumpara mai mult de un electrocasnic de aceeasi marca; daca asta este oarecum intuitiv,
  • 1 din 15 cumparatori nu este doar cumparator multiplu ci revine la un interval de timp, face repurchase!

Poate produsele sint de vina:) insa potentialul este acolo; sint oameni loiali brandului si pot fi descoperiti multi altii.

Deci, s-o facem.

_Afis-sep

Iron Man 3 – aplicatie pentru mobil

 

http://goo.gl/9J89Z

Am lansat mai devreme aplicatia html care aduna citeva resurse de continut util acum, la lansarea filmului. Pagina este optimizata pentru mobil, pe tableta se vede cel mai bine.

Despre conceptul ei, mai multe comentarii intr-o postare viitoare, deocamdata distractie placuta la cinema.

Cora Drive. Inovare in retail [online]

 

Pentru ca urmaresc si incerc sa inteleg aceasta tendinta, am fost impresionat de initiativa Cora de a introduce Cora Drive odata cu lansarea site-ului nou (cred ca este nou).

Conceptul buy online -> drive/come in to pick-up nu este neaparat o inovatie (v. emag), dar formele sint diverse, unele fiind chiar premiate si reluate in prezentari.

Am testat modul de lucru, pentru cineva care a mai comandat pe net este destul de intuitiv, poate flash-ul site-ului este putin cam prea responsiv.

Cel putin doua sugestii pot fi facute, daca sint permise. Pentru publicul mai putin avizat, nu ar fi stricat ca acest concept sa fie bine explicat ‘din prima’, de ex. in maniera video cartoon de pe coradrive.fr. Sint convins ca ar fi mult mai clar ce se poate face in site, la ce foloseste.

A doua sugestie este tot de usability – convenienta. Clasificarea produselor in listing-ul din dreapta ar putea fi facuta si pe categorii, raioane sau altfel, nu doar oferte. In acest mod nu risti sa pui in cos, pe fuga, cotletul de porc si masina de spalat, precum am facut eu.

Este remarcabila si pagina de intrare – foarte sociala, conectata in FB, cu potential de angajament din cauza asta. Bine, unele asocieri sint hilare – v.foto mai sus enlarged – dar potentialul de conversatie relevanta este acolo.

Una peste alta, mi se pare un mare pas inainte in retail; as spera ca initiativa sa dea rezultate in vinzari, sa nu moara in executie, pentru ca ofera o alternativa certa la inghesuiala de weekend in magazin, cel putin pentru o parte din noi. Toata stima pentru echipa care au avut curajul..

American Pride. Imported from Detroit. So God Made a Farmer

Am vazut recent spoturile ultimului Super Bowl (sigur, un eveniment deja vechi:)) si automat am trecut prin cele de acum un an; intotdeauna sint curios de evolutii nu neaparat de noutate.

Mi-au atras atentia cele doua spoturi Chrysler, pentru brandul de companie (desi aparent pentru modelul Chrysler 200) si pentru Dodge Ram, un simbol american el in sine. Sint doua spoturi facute de agentii diferite, inteleg, la diferenta de un an si pe briefuri diferite.

Mie imi plac; si le apreciez din multe motive. Sint spoturi emotionale amindoua, felul solid cinematografic in care este construita emotia, cu toate ingredientele previzibile, brieful care transpare in fiecare lucrare in parte. Una peste alta, pot fi judecate ca motoare clasice pentru campaniile respective de comunicare sau doar filme de propaganda contemporana. In oricare varianta, ambele spoturi sint o treaba bine, bine facuta.

Mai importanta mi se pare insa “mina clientului” care se vede in consecventa mesajului si atmosferei. Ambele spoturi spun acelasi lucru la diferenta de un an, cu subiecte si personaje opuse, despre unul din liantii societatii americane…

<<American work pride>> este un brand umbrela valabil, la care ei, americanii, pot apela credibil atunci cind au nevoie: cind vor sa relanseze o companie emblematica sau implicit, un oras in dificultate sau altfel, cind vor sa mai intre intr-un razboi sau sa iasa dintr-unul cu fruntea sus.

Al doilea lucru pe care merita sa il remarc este ceea ce reusesc aceste spoturi, dar si acesta, sau intreaga aceasta campanie. Reusesc ceea ce publicitatea uita de multe ori: sa ii faca pe oameni fericiti, macar pentru citeva momente.

Ca si aici de ex, ca sa nu ne luam foarte consecvent in serios:)

—————-

Mai jos sint citeva linkuri relevante in articol, precum si sursele fotografiilor.

brandchannel.com

Wikipedia

Coduri QR, gandite altfel

Cineva mi-a sugerat recent ca o companie noua, care isi construieste identitatea acum (o chestiune reala de altfel) ar trebui sa includa QR coduri direct in designul de packaging. Eu am gindit automat in formatul pe care il stim, QR codurile sint niste instrumente de comunicare de campanie, care servesc unui obiectiv limitat si livreaza informatie sau un incentive proprii acelei campanii. Deci, nu ar trebui sa blocam un spatiu mare pe ambalaj cu o informatie care ulterior devine desueta, nu?

 

Si totusi, daca omul avea dreptate? daca, in loc sa gindim ca in agentie – facem un continut digital si ii atasam un QR care sa multiplice landing-ul – gindim ca la product development – extindem eticheta pe web si la capatul digital al acesteia, modificam informatia oferita in real time, pe fiecare sku in parte – includem promotiile, postarile relevante din Facebook, voucherul dedicat tuturor care s-au obosit sa scaneze, sau, informatiile de provenienta a ingredientelor si de securitate alimentara, explicarea siglelor “eco”de pe contraeticheta, samd, samd.

 

Entuziasmant, intr-un fel, daca intelegi conceptul; hai sa vedem si problemele actuale:

-spatiul de eticheta este si va fi limitat, mai ales daca se concretizeaza directiva UE de a include informatia despre continut, in text mare

-politica de securitate din retailerii mari te impiedica sa faci poze, dar sa mai scanezi vreun cod

-jena de a bijbii cu telefonul in mina, la raft, descurajeaza majoritatea actelor de curiozitate digitala din partea consumatorilor

-produsele in folie flexibila (cafea la plic spre exemplu) nu vor putea fi scanate cu rezultat in majoritatea situatiilor

 

Si totusi, inca o data, exista initiative care integreaza vertical codurile QR in procesul de vinzare – un exemplu aici, un altul aici – si care ofera in final diversitate consumatorilor. Asta inseamna ca modele inovatoare sint testate, cu ceva investitii, desigur. Ce vad eu din aceste exemple ca oportunitate este multiplicarea raftului, nu in digital, ci in indoor, in afara spatiului de vinzare consacrat.

Mi se pare o miza extraordinara de a oferi experienta de window shopping nu ca un event, ca un proiect cistigator de Cannes Lions, ci ca pe un instrument de marketing mix uzual, in care codurile QR desemnate fiecarei unitati din sortimentatie permit crearea unui raft virtual (digital sau tiparit) ce poate fi amplasat oriunde ar avea o sansa ca sa produca vinzari.

Doua exemple, mai aproape de comportamentul european:

-daca promotiile emag.ro (tocmai am facut o achizitie..) s-ar vedea nu numai pe net ci si in spatiile de fumat din cladirile de birouri, sint sigur ca anumite gadgeturi sau cadouri si-ar gasi cumparatori doar scanind poza produsului (aici sar citeva etape din procesul de vinzare pe baza de QR, dar sint disponibil pentru explicatii, scanind codul de la inceputul articolului)

-daca window shopping ar fi disponibil in hotelurile din Bucuresti, poate ca turistii de afaceri aflati doar in trecere pe aici si-ar face un cos de cadouri pe care sa il primeasca inainte de plecare la receptie, sau chiar din duty free, in aeroport.

 

Si pot fi multe alte idei QR de implementat. Important este sa inceapa de undeva, sa existe doua trei lucrari cu rezultate care sa dea incredere.