Ion Avram – Just Published

Ion

 

Revenind la site-ul propriu tocmai lansat de colegul si prietenul meu Ion Avram, sint acolo lucrari de design foarte bune, facute pentru diferite companii de marketing, o parte din ele gindite impreuna.

Nu am stiut sa scriu despre acestea la timpul lor, asa ca fac doar trimitere la citeva la care am muncit ceva si de care imi place cu atit mai mult:

Arca Lui Noe = Arca ridicata cu fotografii spectaculoase si initiative serioase, POS Mediu = investitii in infrastructura de mediu, Polystart/DUNN AG = constructii BigTime, Industrial Cruman = reparatorul/pompier cu o mie de repere in magazie.

Bafta si trafic util!

Packaging Amigo – un proiect cu radacini de acum 5 ani

tin_today

 

Ideile de acum citiva ani despre cum ar fi aratat Amigo pe raft, 5 ani in viitor, au prins viata acum. Designul atunci si acum tocmai publicat pe site-ul partenerului meu, Ion Avram, in continuare graphic designer pentru Amigo.

Propunerea de atunci a fost inspirata de o lucrare originala adusa din Brazilia, pictura naiva realizata de o doamna din Cornélio Procópio, statul Paraná.  Ramine pentru Don Café sa exploateze aceasta evolutie de brand, sperind ca va fi mai mult decit un packaging aniversar.

Toate bune companiei si fostilor colegi.

Materiale disponibile via http://avramion.com, apartinind companiei Panfoods Romania.

rebranding

Stenota Winery

 

Acum doua saptamini, inainte de GoodWine, s-a lansat o noua podgorie – Stenota Winery – cu trei vinuri in portofoliu si in ultimele luni am lucrat impreuna cu colegii mei la identitatea acestui brand.

Mai intii despre vinuri: in gama sint incluse la start Feteasca Alba, Feteasca Neagra si Merlot, vinuri facute in 2013 si imbuteliate in acest an; sint vinuri noi, bune, care arata potentialul podgoriei de linga Urlati. Merita urmarite.

In proiectul de branding am plecat de la numele podgoriei. Stenota este o atestare mai veche a localitatii Urlati, numele unei cetati anterioare, conform unei singure surse preluate peste tot. Pentru noi, un potential bun de poveste de brand.

Pornind deci, de la vinuri si de la acest nume, am construit precursorii brandului: etichetele, materialele si imagistica de baza. Cu putina inspiratie, a aparut povestea arcasului din turnul cetatii [Stenota], pe numele lui Steuriu. Ne-a placut sa amestecam istoria firav atestata a locului cu povestea arcasului Steuriu si a contemporanilor sai. Am vizualizat o vreme din medievalul timpuriu, in care locurile si oamenii nu erau asezati, semintii veneau si treceau mai departe, iar existenta unei cetati, a unui turn de aparare, reprezenta o prima radacina stabila in jurul careia o comunitate putea prinde viata.

Adevarul este ca oamenii pe care i-am intilnit anterior in zona Urlati sint muncitori, iar rezultatele lor se vad in podgoriile tot mai bine ingrijite; mi-ar place sa cred ca am construit o fictiune cu radacini intr-o realitate pozitiva si intr-un trecut poate eroic, nu doar tihnit, asa cum altfel sugereaza putinele conace renovate din zona. Pentru noi, destinul brandului Stenota este definit de povestea arcasului din turn, de oamenii care sfintesc locul, care isi construiesc calea proprie cu perseverenta si care nu renunta; Stenota este despre fidelitate, despre munca si creatie. Despre onestitate si corectitudine.

Claudiu Porumb, oenologul ce a lucrat aceste vinuri, le-a definit cumva in acest fel, ‘corecte’, iar eu am retinut din asta sinceritatea si calitatea lui interioara. Povestea, onestitatea brandului si a lucratorilor sai in a-si aprecia munca, cred ca sint tocmai calitatile pentru care merita sa incercati acest vin si sa apreciati rezultatul muncii oamenilor de linga Urlati, Prahova.

Cartolina

Print

American Pride. Imported from Detroit. So God Made a Farmer

Am vazut recent spoturile ultimului Super Bowl (sigur, un eveniment deja vechi:)) si automat am trecut prin cele de acum un an; intotdeauna sint curios de evolutii nu neaparat de noutate.

Mi-au atras atentia cele doua spoturi Chrysler, pentru brandul de companie (desi aparent pentru modelul Chrysler 200) si pentru Dodge Ram, un simbol american el in sine. Sint doua spoturi facute de agentii diferite, inteleg, la diferenta de un an si pe briefuri diferite.

Mie imi plac; si le apreciez din multe motive. Sint spoturi emotionale amindoua, felul solid cinematografic in care este construita emotia, cu toate ingredientele previzibile, brieful care transpare in fiecare lucrare in parte. Una peste alta, pot fi judecate ca motoare clasice pentru campaniile respective de comunicare sau doar filme de propaganda contemporana. In oricare varianta, ambele spoturi sint o treaba bine, bine facuta.

Mai importanta mi se pare insa “mina clientului” care se vede in consecventa mesajului si atmosferei. Ambele spoturi spun acelasi lucru la diferenta de un an, cu subiecte si personaje opuse, despre unul din liantii societatii americane…

<<American work pride>> este un brand umbrela valabil, la care ei, americanii, pot apela credibil atunci cind au nevoie: cind vor sa relanseze o companie emblematica sau implicit, un oras in dificultate sau altfel, cind vor sa mai intre intr-un razboi sau sa iasa dintr-unul cu fruntea sus.

Al doilea lucru pe care merita sa il remarc este ceea ce reusesc aceste spoturi, dar si acesta, sau intreaga aceasta campanie. Reusesc ceea ce publicitatea uita de multe ori: sa ii faca pe oameni fericiti, macar pentru citeva momente.

Ca si aici de ex, ca sa nu ne luam foarte consecvent in serios:)

—————-

Mai jos sint citeva linkuri relevante in articol, precum si sursele fotografiilor.

brandchannel.com

Wikipedia

Aurelia Visinescu, o persoana de valoare

 

Poate un brand romanesc sa devina personal, sa preia caracterul celui de la care imprumuta numele, credibil? Poate acel nume sa insemne un lucru valoros aici dar si in alta parte, in alte tari?

Au fost intrebarile de la care am inceput acum mai bine de doi ani un proiect de rebranding, acceptat cu entuziasm prudent de catre client, daca imi amintesc bine.

Am citit mai devreme acest articol, cu o anume emotie, mi-a revenit in memorie instantaneu ceea ce am simtit atunci ca poate deveni ceva extraordinar.

Vinurile Aureliei Visinescu sint la fel de bune ca acum doi ani (colegele ei ar putea zice ca sint chiar mai bune); iar personalitatea Aureliei se transmite in tot ceea ce spune, este autentica si este de buna calitate; cam cum trebuie sa fie vinul pe care il bem, sau poate viata pe care o traim.

Intr-o alta perspectiva, am vazut si acest articol, cifrele de vinzari enuntate arata ceva bun despre companie; cu siguranta sint eforturi mari in spate, ma bucur cu destula mindrie de succesul lor.

Dar, dincolo de discutii despre branding si persoane, conteaza pina la urma ceea ce livrezi, care este produsul tau de zi cu zi. Pot sa adaug deci, o sugestie de vin la final, un vin pe gustul meu – Red Artisan 2009. Daca trimiteti comanda pe site, cred ca il puteti primi a doua zi lucratoare. Este pe stoc, deci sint sanse pentru cel putin o sticla; cred ca asta trebuie sa fac si eu, sa-mi valorific prima sansa.

Personalitatea brandului…

…este determinanta pentru felul in care este construita ulterior comunicarea si pentru relevanta acesteia la business. Parerea mea este ca aici se pierde de multe ori contactul intre ce scrie pe hirtie in strategia de branding si implementarea ulterioara de la marketing.

Aparent este un concept de marketing sofisticat, la asta contribuie miriada de referinte pe net si probabil radacinile din psihanaliza.

Pentru cei cu gindirea simpla [ca mine], este utila abordarea de aici, da claritate si pragmatism.

Pentru cei care pleaca sistematic, de la origini, referinta buna este aici.

 

 

DUNN A.G. – un proiect in constructii/in constructie

Naming si identitate vizuala, strategie de branding, strategie de comunicare. Am trecut prin toate etapele de evaluare si conceptie pentru un business de constructii, proiectul este gata de citeva saptamini; rezultatul vizual este in acest post, rezultatul in lumea reala este inca in constructie:(

Sa speram ca va capata viata, e un proiect frumos, cu multa munca in spate..

Link-uri utile

Incerc sa organizez aceasta parte vizibila a lui Transform, ca sa ofere ceva mai mult decit articole scrise intr-un fel personal. De aceea am inclus in dreapta mai multe link-uri interesante si probabil cunoscute, pentru cei care citesc despre marketing pe internet.

Dincolo de a publica informatii despre lucrari si despre modul nostru de gindire, scopul acestei pagini este sa devina o [mica] resursa de marketing de unde sa puteti cauta articole si analize pe citeva subiecte dintr-un domeniu vast.

Sa vedem cum ajungem acolo.

Toate bune.

Vinuri pe gustul meu. Sau, marketing-ul facut subiectiv

Din primele doua intilniri cu Aurelia Visinescu mi-am dat seama ce trebuie sa fie noul brand al Domeniilor Sahateni. Intr-o definire sintetica, ea este o persoana pasionata de ceea ce face, care stie ce vrea si exigenta cu rezultatul muncii, iar aceste trei calitati transpar pentru orice interlocutor atent.

Problema companiei erau etichetele Divin/Reserva ale gamei superioare, contraproductive, ce subevaluau la raft vinul, foarte bun altfel.

Pe calea uzuala, ar fi trebuit mai intii sa ne bazam, clientul si noi, pe cercetari si rationamente, in definirea brandului; sa revedem problema de business din alte unghiuri (asta am facut totusi:)), sa facem o segmentare corecta a bautorilor de vin, sa evidentiem competentele companiei si sa propunem alternative de pozitionare pentru gama superioara, pe baza uneia din metodele de cunoscute.

Si totusi, inainte de a face aceste demersuri profesionale, solutia a aparut evidenta, din acele prime intilniri. Ulterior am construit pe ea, am rationalizat in parte, iar pas cu pas, am incercat sa validam aceasta intuitie, sa-i delimitam valoarea dar si punctele slabe.

Propunerea nostra finala a fost ca vinurile facute de Aurelia Visinescu, oenolog roman pasionat, sa ii poarte nu doar numele si semnatura, ci sa ii imprumute personalitatea, sa beneficieze de prezenta sa in prim plan. Si a rezultat o propunere de etichete unitara pentru consumatorul roman si strain, si un discurs subiectiv al brandului, centrat pe ceea ce face Aurelia si nu pe un vin sau o eticheta.

Vinurile de sub brandul Aurelia Visinescu sint produsul atentiei la detaliu si craftului personal al Aureliei, dar si al pasiunii pentru vin pe care am vazut-o atit in biroul din Bucuresti cit si la oamenii de la Sahateni. Mai departe, brandul imprumuta si alte trasaturi personale, precum deschiderea la critica si nevoia inradacinata de imbunatatire de la an la an, lucruri esentiale in meseria vinului.

In termeni de business, dupa primele sase luni de la introducerea etichetelor noi, comenzile din distributie au crescut cu 50% lunar, iar cresterea pe primul trimestru 2011 fata de acum un an, este de 55%. Mai mult, listarile in horeca au crescut in mod accelerat si urmeaza sa confirme in urmatoarea luna si cifrele comparative de la export. Lucrurile arata optimist, este un prim rezultat relevant, de rebranding si re-focus in distributie. Pasul urmator in constructia de brand urmeaza in comunicare si sper sa avem sansa sa tinem consecvent directia inceputa.

Personal, ma bucur ca sint parte a acestui proiect, alaturi de compania de design Sapien Packaging. Am baut vinuri excelente in aceasta perioada si a fost un subiect care m-a captivat, iar aceasta este un cistig in sine. Am facut o lucrare pe gustul meu.

Manifesto

In ultimii 16 ani am avut sansa sa parcurg mai multe etape de lucru in citeva discipline de comunicare si in marketing. In acesti ani am re-reinvatat ca in aceste meserii exista cel putin o contradictie care se perpetueaza aproape fara exceptie, de la an la an, mai ales in companiile ultracompetitive.

Intr-o propozitie, asteptarile de la marketing se refera intotdeauna la exercitiul financiar curent. Altfel spus, cele mai importante obiective de urmarit vor fi cele de la sfirsitul anului, si nu cele din anii urmatori, iar cheltuirea bugetului de marketing va fi considerata ‘ínvestitie’ numai in cartile de specialitate. Un argument mai recent poate fi faptul ca mediul concurential se schimba acum la fiecare 6 luni, iar ceea ce este ‘batut in cuie’ pe planul anual mai sufera cel putin o ajustare pe parcurs.

Din aceasta cauza, termenul dat de companie omului de la marketing este totdeauna mai scurt decit timpul real in care sa poata face o transformare durabila [pozitiva] in mintea oamenilor pe care ii considera consumatori actuali sau viitori. Nu ma gindesc daca este bine sau rau si nu doresc sa formulez solutii de structura, ci pur si simplu consider ca aceasta este un dat. Si mai consider ca este o sansa de schimbare.

Este sansa ca strategiile de branding sa se transforme, sa accepte acest dat si SA LIVREZE. Catre acesti clienti presati, carora nu li se ofera timpul sa obtina rezultatele ‘ca la carte’, le ofer serviciile companiei. Adaptarea strategiilor de branding este, cred, un proces de invatare din mers, in care conteaza mintea clara, dialogul si experienta first hand, din interior. Rezultatul pe care doresc sa il obtinem in relatia cu fiecare client, este ca timpul de livrare sa se scurteze, timpul in care ne dam seama ce e de facut si sintem gata de start, sa fie TIMP UTIL.

Asa cum presiunea pietei tinde spre a avea un produs nou pe raft in 6 luni in [unele] categorii de FMCG, in acelasi ritm strategia trebuie sa fie aliniata la start, iar resursele pregatite pentru a comunica. Nu cred ca va mai exista, in conditii de adecvare la piata, interval de 3-6 luni pentru cercetare si audit de brand si inca 3-6 luni pentru definirea strategiei, si inca…

Aceasta este propunerea noastra de valoare:
Maxim 6 luni pentru orice proiect. Consultanta de branding in timp real.

Serviciile pe care le putem oferi unui client sofisticat:
-Intelegerea business-ului si clarificarea rolului comunicarii de brand in mixul de marketing.
-Alternativele strategice de marketing si analizele de cost versus rezultate asteptate. Analiza portofoliului de produs si arhitectura de brand cu care se sutine.
-Strategia de brand si identitatea vizuala = documente scurte, clare, conceptia grafica de baza si broşuristica de companie, in detaliu.
-Consultanta in dezvoltarea de produs (FMCG). Prototiparea,  briefing si interpretarea cercetarii de produs.
-Premisele de concept pentru comunicarea de marketing = briefing-ul de comunicare.
-Concepte creative de comunicare a brandului in mediul digital si de eveniment = evenimente off+online, PR in mediul digital.
-Implementare si analiza de rezultat. Briefing si interpretarea cercetarilor de marketing, la nivel strategic.

Pentru a nu termina sec aceasta nota de lucru, adaug un studiu de caz de pe un blog celebru [Laura Ries Blog]. La sfirsitul zilei, tot ce facem trebuie sa fie simplu. Sau sa para simplu.